διεθνές εμπόριο και διώρυγα του Σουέζ
πόσο κινδυνεύει σήμερα η παγκόσμια οικονομία από ένα πιθανό κλείσιμο της διώρυγας;
Ανοίξτε ένα λογαριασμό στην Plus500 και εξασκηθείτε δωρεάν, με εικονικά χρήματα, στις συναλλαγές σε spreads συναλλαγματικών ισοτιμιών, χρηματιστηριακών δεικτών και εμπορευμάτωνΣτον απόηχο της λαϊκής εξέγερσης της Αιγύπτου, ακούγονται σχόλια και για τη διώρυγα του Σουέζ, τη στενή αυτή λωρίδα θάλασσας που ενώνει τον Ινδικό Ωκεανό με τη Μεσόγειο μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Πολλοί φοβούνται πως, αν η κατάσταση στην Αίγυπτο δεν βελτιωθεί σύντομα, η διώρυγα θα μπορούσε να κλείσει εξαιτίας των ταραχών ή της ανάδειξης ενός αντιδραστικού νέου καθεστώτος, όπως έγινε το 1956. Τότε, το κλείσιμο της διώρυγας προκάλεσε ένα πόλεμο που σηματοδότησε το τέλος των ευρωπαϊκών παρεμβάσεων στη περιοχή και την ανάδειξη των ΗΠΑ ως τη νέα παγκόσμια υπερδύναμη. Άραγε πόσο σημαντική είναι η διώρυγα του Σουέζ σήμερα; Είναι πιθανή μια σημαντική επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας από μια κακή εξέλιξη στην Αίγυπτο;
Ας ρίξουμε μια ματιά στον παρακάτω χάρτη όπου σημειώνονται οι κύριοι οδοί της εμπορικής ναυτιλίας. Τα βέλη είναι χρωματισμένα ανάλογα με τη πυκνότητα της κυκλοφορίας (κίτρινο λιγότερα πλοία, κόκκινο περισσότερα) και το πλάτος τους είναι ανάλογο με τη μεταφορική ικανότητα (τονάζ), όσο φαρδύτερα δηλαδή τα βέλη τόσο μεγαλύτερα τα πλοία που χρησιμοποιούνται στη διαδρομή και αντίστροφα. Ο γενικός κανόνας είναι πως όσο μεγαλύτερο το τονάζ τόσο πιθανότερο είναι να μεταφέρονται εμπορεύματα. Όσο μεγαλύτερο το τονάζ τόσο μακρύτερες οι διαδρομές και τόσο χαμηλότερο το κόστος ανά μίλι. Αλλά όσο μακρύτερη η διαδρομή τόσο υψηλότερο το κόστος μεταφοράς ανά τόνο και ούτω καθεξής.
Στον χάρτη φαίνονται τα στρατηγικής σημασίας περάσματα, τα σημεία δηλαδή που μπορεί να διακοπεί σημαντικό μέρος της ροής της ναυτιλίας σε ένα μικρό σε έκταση γεωγραφικό χώρο. Η βρετανική αυτοκρατορία στο απόγειο της είχε φροντίσει να διασφαλίσει όλα αυτά τα σημεία τοποθετώντας στρατιωτικές φρουρές και εξασφαλίζοντας την ομαλή ροή της ναυτιλίας της με ελάχιστα κατεχόμενα εδάφη.
Όσοι από εμάς απολαμβάνουμε τις ανέσεις των ταξιδιών με το αεροπλάνο, είναι εύκολο να αγνοήσουμε εσφαλμένα μια πραγματικότητα: περισσότερο από τα 2/3 της αξίας του παγκόσμιου εμπορίου και περισσότερο από το 95% του τονάζ γίνεται δια θαλάσσης, συμπεριλαμβανομένων φυσικά όλων των εμπορευμάτων. Χωρίς ομαλή ναυτιλιακή κυκλοφορία η παγκόσμια οικονομία κυριολεκτικά στραγγαλίζεται.
Οι ΗΠΑ, εκτός ίσως από τη διώρυγα του Παναμά, δεν επηρεάζονται πρακτικά από αυτούς τους γεωστρατηγικούς παράγοντες. Αντιθέτως, η Ευρώπη είναι περισσότερο ευάλωτη όπως το ίδιο είναι και η Ασία. Τελευταία μάλιστα πολλοί ασιάτες εξαγωγείς προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ για να στείλουν τα προϊόντα τους στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, λόγω αυξημένης κυκλοφορίας της διώρυγας του Παναμά. Συνολικά το 8% του συνολικού παγκόσμιου εμπορίου γίνεται διαμέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Για την Ευρώπη, η διώρυγα του Σουέζ είναι ζωτικής σημασίας για τις εμπορικές συναλλαγές της με την Ασία. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες επιλογές, καθώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, ωστόσο ένα πιθανό κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ θα είχε σημαντικές συνέπειες:
- υψηλότερο κόστος στις ευρωπαϊκές εισαγωγές και εξαγωγές
- υψηλή δέσμευση δεξαμενοπλοίων και φορτηγών πλοίων στο μακρύ δρομολόγιο της Ν.Αφρικής
- πιθανές βραχυπρόθεσμες ελλείψεις πρώτων υλών
Σίγουρα είναι περισσότερο βολικό για τα ευρωπαϊκά κράτη, αλλά και όλους τους υπόλοιπους, να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση μέσω της διώρυγας του Σουέζ, αν και νέοι τύποι φορτηγών πλοίων έχουν μειώσει σημαντικά τη σημαντικότητα της, τόσο ώστε πλέον να μην αποτελεί αιτία πολέμου όπως το 1956. Σε γεωπολιτικό επίπεδο, η Ευρώπη επίσης ενδιαφέρεται για τη κατάσταση που διαμορφώνεται εξαιτίας των βορειοαφρικανικών εξεγέρσεων, ενώ οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται περισσότερο για τις επιπτώσεις που αυτές μπορεί να έχουν στο Ισραήλ και όχι τόσο στη ροή του διεθνούς εμπορίου.
Relevant news
Χρονικά περιθώρια και trading
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης μεγαλύτερων χρονικών πλαισίων στις συναλλαγές forex Όπως αφέθηκε να εννοηθεί σε…
Χρυσός: θετικές προοπτικές, παρά την υποχώρηση
Αγοραστές χρυσού οι κεντρικές τράπεζες των αναδυόμενων οικονομιών Ανακοινώθηκε πρόσφατα πως η Τράπεζα του Μεξικού,…
Χώρες με μεγάλης διάρκειας αποθέματα πετρελαίου
Οι δέκα μεγαλύτερες πετρελαϊκές υπερδυνάμεις του μακρινού μέλλοντος Υπάρχουν σήμερα πενήντα χώρες που παράγουν πάνω…
Η επίδραση της υποβάθμισης των ΗΠΑ στο πετρέλαιο
Ζοφερό το μέλλον του αμερικανικού νομίσματος αν το εγκαταλείψουν οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες Η υποβάθμιση της…
Υποβάθμιση της Κύπρου από τη Fitch
Κατά τρεις βαθμίδες υποβαθμίζεται η πιστοληπτική ικανότητα της Κύπρου λόγω έκθεσης της οικονομίας της στην…
υποφέρετε από «παράλυση λόγω ανάλυσης»;
Η υπερβολική τεχνική ανάλυση της αγοράς μπορεί να βλάψει σοβαρά τις συναλλαγές σας Η «παράλυση…